Αρχική Η ημιμάθεια χειρότερη της αμάθειας στην ύπαρξη Covid-19….. No Diggity

Η ημιμάθεια χειρότερη της αμάθειας στην ύπαρξη Covid-19….. No Diggity

« Όλοι οι άνθρωποι έχουν μια φυσική επιθυμία για  γνώση » διεκήρυττε ο Αριστοτέλης πριν από αιώνες  στο έργο του ΄΄Μετά τα Φυσικά΄΄.

Αυτή η επιβλητική δήλωση επικράτησε στο πέρασμα των χρόνων βρίσκοντας την απόλυτη έκφρασή της στη  σημερινή πραγματικότητα.

Και αυτή η επιθυμία για γνώση όχι μόνο του εαυτού μας αλλά και του κόσμου που μας περιβάλλει αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κίνητρα δημιουργίας πολιτισμού και καλλιέργειας της λογικής μας ικανότητας.

Ωστόσο, παρά τα πολύ σημαντικά βήματα που έχουν γίνει μέχρι σήμερα προς την κατάκτηση της ουσιαστικής γνώσης, δεν παύουν να ισχύουν έννοιες όπως η ΄΄ημιμάθεια΄΄ ή η ΄΄αμάθεια΄΄ για πάρα πολλούς ανθρώπους.

Χαρακτηριστικό της ημιμάθειας που μας διακρίνει όλους παγκοσμίως σήμερα, με την αντίστοιχη δημιουργία και καλλιέργεια της ανάλογης κριτικής μας ικανότητας είναι η αντίληψη που έχουμε σήμερα όλοι, μα και ο καθένας μας ξεχωριστά, απέναντι στον covid-19 και την ύπαρξη του.

Η προσφορά ελάχιστου χρόνου από την πλευρά μας για ενημέρωση και γνώση, μα κυρίως η συνήθεια της έτοιμης και γρήγορης εύρεσης απαντήσεων στις απορίες μας, πολλές φορές μέσω του ίντερνετ και της ευκολίας που μας προσφέρει αλλά και της τηλεόρασης και όλων των υπολοίπων μέσων ενημέρωσης πολλές φορές αν όχι όλες μας οδηγεί σε λάθος αντίληψη της πραγματικότητας.

Οι πληροφορίες μάς «λούζουν» με ρυθμούς και ένταση καταιγίδας. Οι γνώσεις μας αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο. Οι εμπειρίες μας πολλαπλασιάζονται ταχύτερα από ποτέ.

Μήπως ακριβώς αυτή η ταχύτητα εκτρέφει την επικράτηση της ημιμάθειας; Μήπως πρέπει να πάρουμε απόφαση ότι (και) αυτή είναι η νέα πραγματικότητα;

Ο λόγος απλός, όταν δεν γνωρίζεις κάτι και έχεις συνείδηση της άγνοιάς σου, έχεις λιγότερες πιθανότητες να προβείς σε ενέργειες απερίσκεπτες.

Όταν όμως δεν γνωρίζεις και νομίζεις ότι γνωρίζεις ή γνωρίζεις εν μέρει και νομίζεις ότι έχεις την πλήρη εικόνα (η περίπτωση της ημιμάθειας) , ο κίνδυνος να ενεργήσεις λανθασμένα αυξάνεται δραματικά.

Ο Νόαμ Τσόμσκι (Αμερικανός καθηγητής στο Τμήμα Γλωσσολογίας και Φιλοσοφίας του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης & ακτιβιστής) είχε πεί:
“Όσο πιο πολύ μεγαλώνεις το φόβο για τα ναρκωτικά και το έγκλημα, τους μετανάστες και τους εξωγήινους, τόσο περισσότερο ελέγχεις τους ανθρώπους”.

Αντίστοιχα ο Πλάτων (427-347 π.Χ, Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος) είχε πεί:
“Η γνώση δημιουργεί ευδαιμονία”.

Χαρακτηριστικά ημιμάθειας αποτελούν οι παρακάτω συμπεριφορές:

Βαρυστόλιστες εκφράσεις χρησιμοποιούμενες εκ του περιτού για να προσδώσουν αίγλη σε εκφράσεις που θα ήταν αρκετά πιο κατανοητές αν τους έλειπαν τα περιττά στολίδια.

Παραποίηση εννοιών και όρων όταν μη γνωρίζοντας σε βάθος την ακριβή έννοια κάποιων όρων, ο ημιμαθής διακρίνεται από διάθεση «δημιουργικής» προσέγγισης αυτών κατά το (προσωπικό του) δοκούν, με αποτέλεσμα να αποδίδονται ιδιότητες που δεν υπάρχουν.

Επιμονή σε απόψεις και συμπεράσματα που προέρχονται από μη πλήρη εικόνα καταστάσεων και γεγονότων. Μία όψη του νομίσματος είναι αρκετή για τον ημιμαθή.

Υπέρ-αυτοπεποίθηση (σε αντίθεση με την ταπεινότητα και την αμφισβήτηση της αυτό-τελειότητας, που χωρίς κόμπλεξ αναγνωρίζει ο εκτιμών την ουσιαστική μάθηση).

Όχι διάθεση για (περαιτέρω) μάθηση. Φυσικά, αφού ο ημιμαθής (νομίζει ότι) τα γνωρίζει όλα.

Φόβος και αμφισβήτηση διαφορετικών απόψεων (καχυποψία λόγω ανασφάλειας). Ο ημιμαθής αμφισβητεί κάθε αλήθεια πέρα από την δική του. Δεν εμπιστεύεται παρά μόνο τον εαυτό του. Δεν αποζητά παρά μόνο την επιβεβαίωση των ομοίων του.

Ο μικρόκοσμος του είναι όλος ο κόσμος του. Λαμβάνει αποφάσεις βάσει των περιορισμένων εμπειριών του (κάτι εξαιρετικά επικίνδυνο ιδίως για ανθρώπους οι οποίοι κατεχουν θέση ισχύος).

Η ημιμάθεια αποτελεί άμεσο αποτέλεσμα μη επαρκούς εκπαίδευσης.

Ο Δημόκριτος (470-370 π.Χ., Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος) είχε πεί:
“Τα καλά μας έρχονται με δυσκολία και μετά από αναζήτηση, ενώ τα κακά και χωρίς να τα αναζητήσουμε”.

Όπως επίσης είχε τονίσει ότι:
“Δεν γνωρίζουμε τίποτα στην πραγματικότητα, επειδή η αλήθεια είναι στον βυθό”.

Αντίστοιχα ο Πυθαγόρας (580-490 π.Χ., Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος) είχε πεί:
“Θεμέλιο κάθε πολιτείας είναι η ανατροφή των νέων”.

Συνεπώς μια παιδεία που θα λειτουργεί μεθοδικά και καλά οργανωμένα από τις πρώτες της βαθμίδες και θα ταξινομεί έτσι το χάος των πληροφοριών που εισρέουν καθημερινά στη ζωή μας θα βοηθήσει προς το καλύτερο.

Ακόμη θα οδηγεί σταδιακά τον μαθητή στο να οικοδομεί μόνος του τη γνώση, μια γνώση σίγουρη και εμπεριστατωμένη, όχι δογματική, αλλά στηριγμένη σε ένα βασικό σύστημα εννοιών και μεθόδων καθαρά ανθρωπιστικών.

Με ένα τέτοιο σύστημα ως αφετηρία μπορεί ο νέος να κινηθεί προς την κατάκτηση της γνώσης, όσο δύσκολη κι αν φαντάζει η πορεία προς αυτήν, αποκτώντας σφαιρική καλλιέργεια, ευρύτητα πνεύματος, μα κυρίως και πάνω από όλα οργανωμένη σκέψη.

Η έρευνα-αναζήτηση σε συνδιασμό με την παιδεία αποτελεί τον θεμέλιο λίθο στην αντίληψη – κρίση της ίδιας της ζωής, με την δημιουργία ανάλογης συμπεριφοράς- αντιδρασης απέναντι της, προσφέροντας μας όλα τα οφελη που μπορούμε να αποκτήσουμε.

Απόδειξη ότι η επιστήμη γνωρίζει και ενημερώνει τόσο την ιατρική μα και την πολιτική κοινότητα αποτελεί η ομιλία του Δρ Μάικλ Γκρέγκερ.

Μια ομιλία που έγινε εδώ και δώδεκα χρόνια το 2008…!!!!!!!

Παραθέτω πιο κάτω ένα μέρος της ομιλίας του σε ένα κλιπάκι διάρκειας μόλις 19 λεπτών με τις σημαντικότερες αποκαλύψεις.

Όσοι φυσικά ενδιαφέρονται να δουν και να ακούσουν ολόκληρη την ομιλία του διάρκειας μιας ώρας, μπορούν να την αναζητήσουν στο you tube.

Υ.Γ Να ενεργείς έχοντας γνώση.

 

Σχολιασμός

Κοινοποιήστε το: