Διαδικτυακοί οπαδικοί «στρατοί» στον αδυσώπητο επιχειρηματικό πόλεμο

Δεν είναι μυστικό πως οι επιχειρηματίες και κυρίως αυτοί που ταυτόχρονα είναι και ιδιοκτήτες ποδοσφαιρικών ομάδων τα τελευταία χρόνια δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην επικράτησή τους στην «αρένα» των social media. Η λέξη αρένα δεν είναι τυχαία. Στον αχανή και απρόσωπο κόσμο του Διαδικτύου, πολλά λειτουργούν με όρους ζούγκλας. Το ρεπορτάζ επιδιώκει να φωτίσει σκοτεινές πλευρές και να απαντήσει στο ερώτημα πώς λειτουργούν τελικά αυτές οι σύγχρονες αρένες.

Πολλά τρολ δούλευουν για λογαριασμό κάποιου επιχειρηματία, που τις περισσότερες φορές να ταυτίζονται με όσα πρεσβεύει ο ιδιοκτήτης. Πολλές φορές όμως όχι. Είναι απλώς μια δουλεια. Τέτοιοι τύποι κάθονται μπροστά στον υπολογιστή, ως επικεφαλής μιας ομάδας που δίνει καθημερινά τη μάχη του Διαδικτύου, χωρίς κανέναν φραγμό όπως παραδέχονται και οι ίδιοι κυνικά. Δουλειά τους είναι μέσω της ομάδας τους να δημιουργούν διαδικτυακούς «πομπούς», δηλαδή ψεύτικα προφίλ, που θα μετέδιδουν το μήνυμα που θέλει να περάσει ο «ιδιοκτήτης» το «αφεντικούλι» όπως μου αρέσει να τον αποκαλώ. Η δουλειά είναι επαγγελματική. Ο επικεφαλής της ομάδας χειρίζεται μέσω μιας ειδικής πλατφόρμας ταυτόχρονα δεκάδες ψεύτικα προφίλ που είναι το μέσο για να επιτευχθεί ο στόχος.

Βασικό κομμάτι της δουλειάς τους είναι να δημιουργήσουν πολλά ψεύτικα προφίλ κυρίως στο Twitter, τα οποία πρέπει να φαίνονται ότι εκπροσωπούν υπαρκτά πρόσωπα που ζουν μία κανονική ζωή. Αποκτούν διαδικτυακούς φίλους, εκφράζουν γνώμη, κοινωνικοποιούνται στο Διαδίκτυο. Τα προφίλ αναλαμβάνουν δράση όποτε κρίνεται σκόπιμο. Βασικό βήμα είναι να πάρουν μία φράση-κλειδί (hashtag) που περιέχει το μήνυμα και να την αναπαραγάγουν στο Twitter με στόχο να ανέβει ψηλά στη λίστα με τα δημοφιλέστερα θέματα, τη λεγόμενη trending-list.

Πώς γίνεται αυτό; Επί παραδείγματι, αν το «αφεντικούλι» θέλει να κατηγορήσει τον μεγάλο αντίπαλο για κάποιο σκάνδαλο, φτιάχνει το ανάλογο hashtag και τα ψεύτικα προφίλ αναρτώντας πολλά tweets με αυτό το μήνυμα σπρώχνουν το εν λόγω μήνυμα ψηλά στη λίστα με τα πιο δημοφιλή. Οι ψεύτικοι λογαριασμοί αποτελούν την κινητήριο δύναμη που θα δώσει την αρχική ώθηση σε ένα hashtag να «ταξιδεύει» στα social media.

Το πιο συνηθισμένο είναι ο στόχος να επιτευχθεί, καθώς στο «παιχνίδι» μπαίνει και ο οπαδικός στρατός που αποτελείται από αληθινά πρόσωπα που είτε εν γνώσει τους είτε ως συνήθως εν αγνοία τους λόγω υποστήριξης σε κάποιο ομάδα αναπαράγουν το μήνυμα. Όσο πιο ψηλά πάει στη λίστα με τα δημοφιλή τόσο περισσότερο επιτυγχάνεται ο στόχος.

Αντίστοιχα, το Facebook δεν λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο και οι οπαδικοί στρατοί αναπροσαρμόζουν την τακτική τους. Λόγω πιο αυστηρής πολιτικής στον εντοπισμό ψεύτικων προφίλ, εκεί αναλαμβάνουν δράση κυρίως αληθινά πρόσωπα που ανήκουν στον «διαδικτυακό στρατό» κάποιας ομάδας ή επιχειρηματία. Τα προφίλ που επιλέγονται έχουν «δύναμη», δηλαδή μεγάλο κοινό, και κάθε κοινοποίησή τους συνοδεύεται από πολλά likes και κοινοποιήσεις.

Κατόπιν συνεννόησης με τον επικεφαλής της ομάδας, αναλαμβάνουν να αναπαραγάγουν μηνύματα που είτε χτυπάνε τον αντίπαλο είτε επιδοκιμάζουν το αφεντικούλι, λειτουργώντας ως «διαδικτυακοί ομαδάρχες». Πολλά τέτοια πρόσωπα-κλειδιά αναλαμβάνουν και τη βρώμικη δουλειά να σχολιάζουν σε αναρτήσεις «αντιπάλων», μπλέκοντας ακόμη διαδικτυακούς καβγάδες.

Βάσει του αλγόριθμου του Facebook, κάποια ανάρτηση με πολλά likes ή σχόλια εμφανίζεται όλο και πιο συχνά στις αρχικές σελίδες των χρηστών, με αποτέλεσμα εκείνος που σχολιάζει στήνοντας έναν διαδικτυακό καβγά να πετυχαίνει να θολώσει το μήνυμα, το οποίο εν τω μεταξύ εμφανίζεται όλο και πιο συχνά στους υπόλοιπους χρήστες.

Ο στόχος όλων των παραπάνω είναι να επιτευχθεί το «κλίμα» και να τεθεί η πολυπόθητη ατζέντα της ημέρας. Το «κλίμα» στα social media αποτελεί στόχο για κάθε ιδιοκτήτη που θέλει να πετύχει μικρές καθημερινές μάχες και να χτίζει πάνω σε αυτές. Χαρακτηριστικό άλλωστε της δύναμης που έχουν πλέον τα social media είναι πως από τη λίστα που αποτυπώνει τα δημοφιλέστερα hashtag στο Twitter «ενημερώνονται» πολύ συχνά και δημοσιογράφοι, μεταφέροντας συχνά τον «παλμό» των «σύγχρονων καφενείων» ακόμη και στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης.

Η αθέατη αυτή διαδικτυακή μάχη έχει πάρει πλέον επαγγελματική μορφή για όλες σχεδόν τις ομάδες, που απασχολούν πολυπληθείς ομάδες αποτελούμενες από νεαρόκοσμο που αναλαμβάνει να κάνει αυτήν τη δουλειά. Οι κίνδυνοι, προφανείς.
Αλλά η δουλειά στο τέλος γίνεται.

Ο στρατός έχει ταϊστεί σανό και δεν θα χορτάσει ποτέ…

Trelogiatros

 

Διαβάστε Περισσότερα