Joan Crawford H Θρυλική Μέγαιρα της μεγάλης οθόνης ΜΑΡΙΑ ΣΠΑΜΠΑΡΔΩΝΗ

Joan Crawford has risen from the grave’’, τραγουδούσαν οι Blue Oyster Cult στο αθάνατο άσμα τους. Και μπορεί να μη βγήκε κυριολεκτικά από τον τάφο, κατάφερε να αφήσει πίσω της ένα μύθο που κατέστησε αθάνατο το όνομά της. Ακόμα και αν έφυγε μία ημέρα σαν σήμερα, στις 10 Μαϊου του 1977, ο μύθος της ακόμα ζει..

Υπήρξε η ‘’μέγαιρα’’ της μεγάλης οθόνης, μία σταρ με σκληρό χαρακτήρα αλλά και ανεπανάληπτο ταλέντο.

Πανέμορφη γυναίκα, αδάμαστη, σκληρή, εργάτρια της υποκριτικής τέχνης στην οποία χάρισε μνημειώδεις ερμηνείες. Αφήνοντας εποχή για τις ταινίες της αλλά και την τολμηρή προσωπική της ζωή, η Joan Crawford συμβόλισε τη δυναμική γυναίκα, τη σκληρή, την άτρωτη. Υποδύθηκε σκληρές γυναίκες που έχουν δεσποτική συμπεριφορά, βρίσκουν όμως στο τέλος την ευτυχία στην επαγγελματική επιτυχία και τον έρωτα. Υπήρξε μία από τις πιο σκληρά αγωνιζόμενες γυναίκες του Χόλυγουντ με υψηλή αμοιβή, αν και στα τέλη της δεκαετίας του 1930 άρχισε να χάνει χρήματα.

Επίδοξη χορεύτρια, δέκατη στη λίστα με τις μεγαλύτερες γυναίκες σταρ όλων των εποχών από το Αμερικάνικο Ινστιτούτο Κινηματογράφου. Δύσκολα παιδικά χρόνια, φιλοδοξία να φτάσεις ψηλά, χάρισμα, δύσκολη σχέση με τα υιοθετημένα της παιδιά. Η Crawford μπορεί να θεωρείται από πολλούς ως δεσποτική γυναίκα, σκληρή, ματαιόδοξη. Αλλά κανείς δεν αμφισβητεί το γεγονός πως αγωνίστηκε για να φτάσει εκεί που έφτασε, την αγάπη της για την υποκριτική τέχνη και το ολόψυχο δόσιμό της αυτή. Μία ασίγαστη αγάπη που της χάρισε τρεις φορές υποψηφιότητα για Όσκαρ με εκείνη να το κερδίζει για την ταινία Θύελλα σε μητρική καρδιά (Mildred Pierce) το 1945.  Οι άλλες δύο ταινίες ήταν το Τα λύτρα του πόνου (Possessed, 1947) κι Πύρινος Εφιάλτης (Sudden Fear, 1952).

Η αντιπαλότητα με τη Bette Davis

Τέσσερις γάμοι, πολλές σχέσεις και ένα γεγονός που στιγμάτισε την Έβδομη Τέχνη: η αιώνια κόντρα της με το επίσης ‘’ιερό τέρας’’ Bette Davis. Η ζήλια, το ασίγαστο μίσος και η εκδικητικότητα σημάδεψαν τη σχέση των δύο μεγάλων σταρ του κινηματογράφου.

<<Η πιο ευτυχισμένη στιγμή στο Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν; (What Ever Happened to Baby Jane, 1962) ήταν όταν χρειάστηκε να σπρώξω τη Joan Crawford από τις σκάλες>> δε δίστασε να δηλώσει η Davis. Με την Crawford να δηλώνει πως ‘’η δύστυχη η Bette δεν έχει περάσει μία ευτυχισμένη ημέρα ή νύχτα στη ζωή της’’.  Δε δίστασε, μάλιστα, να βάλει πέτρες στην τσέπη της ώστε να πονέσει η μέση της Davis όταν για τις ανάγκες της ταινίες έπρεπε να την κουβαλήσει από τις σκάλες!

Όταν έγινε πρόταση στη Davis να συνυπάρξει με τη μισητή της αντίπαλο, εκείνη δύο πράγματα ρώτησε; ποιος θα είναι ο σκηνοθέτης και αν και η Joan Crawford έχει κοιμηθεί μαζί του! Ήταν διαδεδομένη η φήμη πως η Crawford είχε μία πολυποίκιλη ερωτική ζωή με πολλούς ηθοποιούς και σκηνοθέτες αλλά και με γυναίκες, γεγονός που δηλώνει πως η ίδια ήταν αμφισεξουαλική.

Η αποκορύφωση της κόντρας τους ήταν η απονομή των βραβείων Όσκαρ με τη Davis όχι μόνο να μην παίρνει το πολυπόθητο αγαλματίδιο και να χάνει από την Anne Bancroft. Αλλά να σαστίζει όταν η Crawford ανεβαίνει στην εξέδρα εκ μέρους της ίδιας ώστε να το παραλάβει! Δεν είχε προβλέψει πως εκείνη είχε ζητήσει από τις υπόλοιπες υποψήφιες σε περίπτωση που κερδίσουν να παραλάβει εκείνη το βραβείο για χάρη τους! Με την ίδια να την παραγκωνίζει και να της δηλώνει ‘’συγγνώμη, αγαπητή μου, αλλά έχω ένα Όσκαρ να παραλάβω!’’

Πού μπορεί να φτάσει μία γυναίκα όταν θέλει να ανταγωνιστεί, ειλικρινά..

Η Davis είχε δηλώσει για το γεγονός: Αν είχα κερδίσει το Όσκαρ, η ταινία μας θα έκανε επιπλέον εισπράξεις ένα εκατομμύριο δολάρια. Η Τζόαν χάρηκε που δεν κέρδισα’’.

Αλλά εκείνη δεν είχε πει την τελευταία της λέξη, αφού δύο χρόνια μετά ανάγκασε τη μισητή της αντίπαλο να αποχωρίσει από τα γυρίσματα της ταινίας ‘’Το μυστικό της Σάρλοτ’’. Η Crawford δήλωσε ασθένεια και αντικαταστάθηκε από την Olivia De Havilland.

Ένας άνδρας στη μέση της πιο διάσημης κόντρας μεταξύ γυναικών στην Ιστορία. Και απίστευτες συμπτώσεις που απέδειξαν πως οι δύο γυναίκες είχαν περισσότερα κοινά μεταξύ τους από ότι πίστευαν.

Και οι δύο έπιναν και κάπνιζαν αρκετά. Και οι δύο είχαν την εμπειρία του να εκδίδεται βιβλίο των παιδιών τους στα οποία έγιναν τολμηρές αποκαλύψεις που απομυθοποίησαν παγκοσμίως τις δύο σταρ.

Το Νοέμβριο του 1978 η κόρη της Crawford, Christine, κατάφερε να εκδώσει το βιβλίο της Mommie Dearest. Παρουσίασε τη μητέρα της ως βίαιη με τα παιδιά της, απόμακρη και αλκοολική, καταφέρνοντας να κλονίσει σε παγκόσμιο επίπεδο τη λαμπερή εικόνα της ως μεγάλη σταρ. Το βιβλίο μεταφέρθηκε και στη μεγάλη οθόνη με την Faye Danaway το 1981.

Αν και δεν υπήρξε ποτέ μία καθαρή απόδειξη της πραγματικότητας – πολλοί σταρ της εποχής όντως ισχυρίστηκαν πως η Crawford ήταν κακοποιητική μητέρα- εν τούτοις, κανένας δε γνωρίζει καθαρά το τι ακριβώς συνέβαινε. Η ίδια η Danaway είχε δηλώσει, μάλιστα: ‘’Μόνο ο Θεός μπορεί να γνωρίζει επακριβώς τι συνέβη ανάμεσα στη μητέρα και την κόρη’’. Η ίδια αργότερα δήλωσε πως μετάνιωσε για αυτό το ρόλο και δεν της άρεσε συνολικά η ταινία.

Όποια ιστορία όμως και αν ακουστεί, δεν μπορεί να αλλάξει το αυταπόδεικτο γεγονός: πως η Crawford είναι ένα ιερό τέρας του σινεμά, παρά το πέρασμα των χρόνων ακόμα θεωρείται –και πάντα θα θεωρείται- μία από τις επιδραστικότερες ηθοποιούς όλων των εποχών. Είναι ένας μύθος της μεγάλης οθόνης και πάντοτε θα επηρεάζει τις νεότερες γενιές καλλιτεχνών.

ΜΑΡΙΑ ΣΠΑΜΠΑΡΔΩΝΗ

Διαβάστε Περισσότερα