
Τα καλύτερα Rock Soul τραγούδια όλων των εποχών Μέρος Δ Ι Al Jazeera
Φτάσαμε αισίως στην μέση της Λίστας και συνεζίζουμε να σας δίνουμε τα καλύτερα τραγούδια απο την λίστα του περιοδικου των Rolling Stones. O δρόμος είναι κοντά προς την κορυφή και το μουσικό ταξίδι δεν σταματά ποτέ για όλους τους φίλους της Μουσικής.
Screamin’ Jay Hawkins, ‘I Put a Spell on You’1956
Writer(s):Jalacy Hawkins, Herb Slotkin N299
Πολύ πριν από τους Doors ή τους Black Sabbath, ο γεννημένος στο Κλίβελαντ Screamin’ Jay Hawkins συνέδεσε το ροκ εν ρολ με τον υπόκοσμο, χάρη στο χαρακτηριστικό, μακάβριο σκηνικό του νούμερο. “Συνήθιζα να χάνω το μισό κοινό όταν πηδούσα από το φέρετρό μου μέσα σε σύννεφα καπνού και ομίχλης”, θυμόταν. “Όλοι έτρεχαν στους διαδρόμους, ουρλιάζοντας από τον τρόμο”. Για να δώσει την απόκοσμη ατμόσφαιρα του “I Put a Spell on You”, ο Hawkins μέθυσε τόσο πολύ που δεν θυμόταν τη συνεδρία μετά.
Phil Collins, ‘In the Air Tonight’1981
Writer(s):Phil Collins N291
Το 1979, μετά από μια μακρά περιοδεία με τους Genesis που οδήγησε στη διάλυση του γάμου τους, ο Phil Collins επέστρεψε στο σπίτι του και βρήκε ένα άδειο σπίτι. “Ήμουν θυμωμένος, ήμουν δυστυχισμένος, ήμουν λυπημένος”, είπε αργότερα για εκείνη την περίοδο. Έστησε ένα αυτοσχέδιο στούντιο στην κρεβατοκάμαρά του και διοχέτευσε όλο αυτό τον πόνο σε ένα από τα πιο ανατριχιαστικά και εντυπωσιακά τραγούδια της δεκαετίας του ’80 – ένα απόκοσμο συνθεσάιζερ και ντραμς-μηχανή, που ολοκληρώνεται με μια ελλειπτική, καταγγελτική κραυγή και τη Μόνα Λίζα όλων των γεμάτων στα ντραμς, ένα κατερχόμενο σπάσιμο με τομ-τομ που ο Collins κάποτε παρομοίασε με τον ήχο “φώκιας που γαβγίζει”.
AC/DC, ‘You Shook Me All Night Long’1980
Writer(s):Angus Young, Malcolm Young, Brian Johnson N287
Ο τραγουδιστής των AC/DC Bon Scott πέθανε από ασφυξία τον Φεβρουάριο του 1980, πνιγμένος από τον εμετό του μετά από μια νύχτα ποτού, την ώρα που το LP τους Highway to Hell έκανε stars τους Αυστραλούς hard rockers. Δύο ημέρες αργότερα, τα αδέλφια Malcolm και Angus Young έκαναν ξανά πρόβες (“Ο Bon θα έκανε το ίδιο”, είπε ο Angus) και μέσα σε δύο εβδομάδες είχαν προσλάβει νέο τραγουδιστή, τον Brian Johnson. Το πρώτο τραγούδι που έγραψε μαζί αυτή η νέα σύνθεση ήταν το “You Shook Me All Night Long”, το οποίο ο Johnson είπε στους νέους του συμπαίκτες ότι ήταν “το καλύτερο rock & roll τραγούδι που έχω ακούσει ποτέ στη ζωή μου”.
Ray Charles, ‘Georgia on My Mind’1960
Writer(s):Hoagy Carmichael, Stuart Gorrell N283
Ο οδηγός του Τσαρλς τον είχε ακούσει να τραγουδάει το “Georgia on My Mind” στο αυτοκίνητο και πρότεινε στον Τσαρλς να το προσθέσει στο δίσκο που ετοιμάζει, ένα άλμπουμ που αποτελείται από τραγούδια με τοπωνύμια στους τίτλους τους. Μόλις το ηχογράφησε, όμως, ο Charles είπε ότι σκέφτηκε πολλούς τρόπους με τους οποίους η ερμηνεία του θα μπορούσε να είναι καλύτερη. Καθώς το single ήταν έτοιμο να μπει στα charts, παρουσίασε την εκδοχή του στην Αμερική στο Playboy Penthouse του Hugh Hefner, μια συνδικαλιστική εκπομπή από το Σικάγο, με τον David “Fathead” Newman να χειρίζεται τα έγχορδα μέρη στο φλάουτο.
Thin Lizzy, ‘The Boys Are Back in Town’1976
Writer(s):Phil Lynott N272
Μετά από επτά χρόνια που έκαναν συναυλίες, ανοίγοντας συναυλίες για ονόματα όπως ο Bob Seger και οι BTO, οι Ιρλανδοί ροκάδες Thin Lizzy πέτυχαν τελικά μια παγκόσμια επιτυχία με το “The Boys Are Back in Town” του 1976 – με τη βοήθεια της διπλής κιθαριστικής επίθεσης των Scott Gorham και Brian Robertson και των στίχων του frontman Phil Lynott που έκαναν θόρυβο. Στην αρχή, ο Lynott δεν ήταν σίγουρος τι να κάνει με το αναμφισβήτητα καυτό τραγούδι που είχε επινοήσει. “Το αποκαλούσα ‘G.I. Joe Is Back’, ‘The Kids Are Back’, αλλά αυτό ήταν σαν τους Who”, θυμάται. “Ήταν μια περίπτωση υπερβολικής σκέψης”.
Procol Harum, ‘A Whiter Shade of Pale’1967
Writer(s):Keith Reid, Gary Brooker N271
Ένας ζοφερός ύμνος που υποστηρίζεται από ένα θέμα οργάνου κατευθείαν από τον Μπαχ (“Air on the G String”, από τη Σουίτα αρ. 3 σε Ρε μείζονα), το “A Whiter Shade of Pale” των Procol Harum δεν έμοιαζε με τίποτα άλλο στο ραδιόφωνο το 1967. Ο Keith Reid πήρε την ιδέα για το τραγούδι όταν άκουσε κάποιον σε ένα πάρτι να λέει σε μια γυναίκα: “Έχεις γίνει μια πιο λευκή απόχρωση του χλωμού”. Το κομμάτι ήταν επίσης το μοναδικό που ηχογραφήθηκε από την αρχική σύνθεση των Procol Harum, οι οποίοι ξεκίνησαν ως βρετανικό συγκρότημα, οι Paramounts. Βοήθησε στο ξεκίνημα μιας έκρηξης του κλασικού ροκ στα τέλη της δεκαετίας του ’60.
The Righteous Brothers, ‘Unchained Melody’1965
Writer(s):Alex North, Hy Zaret N269
Η απόλυτη μπαλάντα του χορού, το “Unchained Melody” γράφτηκε το 1955 από ένα ζευγάρι τραγουδοποιών του Μπρόντγουεϊ – και δεν προοριζόταν για το ροκ εν ρολ. Αλλά μια δεκαετία αργότερα, οι πρωτοπόροι της blue-eyed soul, οι Righteous Brothers, το υιοθέτησαν, με την καραμελένια τενόρα του Bobby Hatfield να υψώνεται πάνω από το πιο λιπόθυμο Wall of Sound που σκαρφίστηκε ποτέ ο παραγωγός Phil Spector. Αποδείχθηκε τόσο ακαταμάχητο που έγινε ξανά επιτυχία ένα τέταρτο του αιώνα αργότερα, χάρη στον συγχρονισμό του στην επιτυχημένη ταινία Ghost.
Marvin Gaye, ‘Let’s Get It On’1973
Writer(s):Marvin Gaye, Ed Townsend N264
Μετά το “What’s Going On” του 1971, ο Gaye άλλαξε ριζικά πορεία με αυτή την ωδή στη σεξουαλική ευτυχία. Με τη βοήθεια του παραγωγού και τραγουδοποιού Ed Townsend, ο Gaye δημιούργησε ένα αριστούργημα ερωτικής πειθούς που κατέκτησε την κορυφή των pop και R&B charts. Ο τραγουδιστής δήλωσε αργότερα ότι ήλπιζε ότι το “Let’s Get It On” δεν “υποστήριζε την ασυδοσία”, αλλά είπε επίσης ότι είχε ένα προαίσθημα ότι το τραγούδι μπορεί να είχε “κάποια αφροδισιακή δύναμη”. Όταν το άκουσε ο πατέρας του Gaye, του τηλεφώνησε και του είπε: “Σε παρακαλώ, σε παρακαλώ, μην προχωρήσεις άλλο. Υποτίθεται ότι είσαι ο γιος ενός υπουργού”.
Curtis Mayfield, ‘Pusherman’1972
Writer(s):Curtis Mayfield N261
Ο Mayfield γράφει από την οπτική γωνία του εμπόρου ναρκωτικών της γειτονιάς – μια φιγούρα που καμαρώνει, αλλά και “θύμα των απαιτήσεων του γκέτο” – σε αυτό το παλλόμενο, γεμάτο wah-wah κομμάτι από το soundtrack της ταινίας Super Fly του 1972. Ο Mayfield μοιράζει την ιστορία του σε κοφτές τρισύλλαβες εκρήξεις (“Ain’t I clean/Bad machine/Super cool/Super mean”), με το παραδεισένιο φαλτσέτο του να κρύβει μόνο εν μέρει την απελπισία, τον εθισμό και την απειλή που περιγράφει. Όπως σημείωσε αργότερα ο Johnny Pate, ο οποίος συνεργάστηκε με τον Mayfield στις ενορχηστρώσεις του “Pusherman” και άλλων κομματιών του Super Fly, “Αν τα ακούσετε προσεκτικά … ο Curtis σχεδόν ραπάρει μέσα από αυτά τα πράγματα”.
Neil Young, ‘Heart of Gold’ 1972
Writer(s):Neil Young N259
“[Το Heart of Gold] με έβαλε στη μέση του δρόμου”, έγραψε ο Young στις σημειώσεις στο αναδρομικό κουτί του Decade. Το μοναδικό του Number One σηματοδότησε την άφιξη μιας νέας επαρχιακής ομορφιάς που θα καθόριζε τη χαλαρή δεκαετία του ’70. Οι μελλοντικοί αριστοκράτες του soft-rock James Taylor και Linda Ronstadt τραγούδησαν δεύτερα φωνητικά στο τραγούδι στο Νάσβιλ, αλλά δεν υπάρχει τίποτα απαλό στην εγκαταλελειμμένη ανησυχία στη φωνή του Young όταν τραγουδάει “I’ve been searching for a heart of gold/And I’m getting old”.
Martha Reeves and the Vandellas, ‘Heat Wave’ 1963
Writer(s):Brian Holland, Eddie Holland, Lamont Dozier N257
Η αυτοκρατορία της Motown ξεκίνησε πραγματικά το 1963, και ο δίσκος που υπογράμμισε την άνοδο της εταιρείας ήταν αυτή η καλοκαιρινή επιτυχία: “Έγινε το τραγούδι εκείνου του καλοκαιριού”, θυμάται ο Reeves. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι προερχόταν από την κορυφαία ομάδα συγγραφέων-παραγωγών της εταιρείας, τους Holland-Dozier-Holland – οι οποίοι, προετοιμαζόμενοι για την παγκόσμια κυριαρχία με τους Supremes, δούλευαν με γνώμονα το κοινό τους: “Συνειδητοποίησα ότι οι γυναίκες αγόραζαν τους περισσότερους δίσκους και πάντα έμοιαζαν να ερωτεύονται κάποιον”, δήλωσε ο Eddie Holland το 2019.
Metallica, ‘Master of Puppets’ 1986
Writer(s):Cliff Burton, Kirk Hammett, James Hetfield, Lars Ulrich N256
Οι Metallica ήταν πάντα στα καλύτερά τους όταν οργίζονται ενάντια στον περιορισμό, είτε αυτός είναι θεσμικός, κυβερνητικός, θρησκευτικός, οικογενειακός ή – στο αναμφισβήτητα καλύτερο τραγούδι, στο καλύτερο άλμπουμ τους – χημικός. Το “‘Master of Puppets’ ασχολείται λίγο πολύ με τα ναρκωτικά”, είπε κάποτε ο Hetfield γι’ αυτό το οκτώμισι λεπτών αριστούργημα. “Πώς τα πράγματα αλλάζουν, αντί να ελέγχεις εσύ τι παίρνεις και τι κάνεις, είναι τα ναρκωτικά που σε ελέγχουν”. Τραγουδισμένο από την οπτική γωνία του ίδιου του ναρκωτικού, το τραγούδι κινείται από το ανελέητο thrash σε ένα πένθιμο μπαλαντοειδές ιντερλούδιο, προσομοιάζοντας τα επικίνδυνα σκαμπανεβάσματα και τα συντριπτικά χαμηλά μιας ζωής που ζει στο τέλος των χορδών του εθισμού.
The Supremes, ‘Stop! In the Name of Love’1965
Writer(s):Lamont Dozier, Brian Holland, Eddie Holland N254
Ο Lamont Dozier της φημισμένης συνθετικής ομάδας Holland-Dozier-Holland της Motown είχε την ιδέα για το “Stop! In the Name of Love”, αφού η τότε κοπέλα του τον έπιασε να τον απατά σε ένα μοτέλ: “Το συγκεκριμένο κορίτσι ήταν πολύ πεισματάρικο”, θυμήθηκε. “Έτσι, τσακωθήκαμε. Άρχισε να κουνιέται, δεν με πέτυχε και έπεσε στο πάτωμα. Και εγώ γέλασα και είπα, ‘Σε παρακαλώ, σταμάτα! Σταμάτα στο όνομα της αγάπης”. Η χαζομάρα της στιγμής σταμάτησε τον καυγά και αμέσως έκανε εντύπωση στον Dozier ως υλικό για τραγούδι, και αφού το προσάρμοσε σε ένα δολοφονικό hook του Brian Holland, έγινε το τέταρτο από τα πέντε συνεχόμενα Number Ones των Supremes.