Τα καλύτερα Rock Soul τραγούδια όλων των εποχών Μέρος Γ Ι Al Jazeera
Συνεχίζουμε να συμπληρώνουμε την λίστα με τα καλύτερα τραγούδια όλων των εποχών απο την λίστα του περιοδικού των Rolling Stones. Το Georgiou Club πάντα πιστό στην καλή μουσική, φέτος για πρώτη φορά κοντά στα Χριστούγεννα και σε ειδική εκπομπή η οποία θα γίνει απο το Χόρχε θα πάιξουμε τα καλύτερα Rock Soul τραγούδια όλων των εποχών μαγεύοντας και πάλι τους ακροατές της εκπομπής του Γιώργου Γεωργίου. Το Ταξίδι πλησιάζει στο προοριμό του και η μουσική είναι συνιφασμένη με το ποδόσφαιρο και το Georgiou Club. Καλή σας ακρόαση ….
Sylvester, ‘You Make Me Feel (Mighty Real)’1978
Writer(s):Sylvester, James Wirrick Ν399
Αν και ο τραγουδιστής του Σαν Φρανσίσκο και queer είδωλο Sylvester είχε εξερευνήσει τη ροκ και τη σόουλ σε προηγούμενες ηχογραφήσεις, σύντομα προσαρμόστηκε στην ντίσκο που κάλυπτε τότε τη γειτονιά του, το προκλητικά ανοιχτό και γκέι Castro. Ο Sylvester έγραψε το “You Make Me Feel (Mighty Real)” με τον κιθαρίστα James Wirrick, με την υπερβολική πληθωρικότητά του να ταιριάζει με την προσωπικότητα του τραγουδιστή. “Στην αρχή η μπάντα δεν ήθελε να το παίξει ως χορευτικό κομμάτι”, είπε ο Wirrick. “Και ο Sylvester και εγώ λέγαμε συνέχεια, “Όχι, πρέπει να το κάνετε αυτό γιατί αυτό ακούγεται στο ραδιόφωνο”.”
James Brown, ‘Say It Loud (I’m Black and I’m Proud)’1968
Writer(s):Alfred Ellis, James Brown Ν393
Το 1968, καθώς μαίνονταν οι διαμαρτυρίες κατά του πολέμου του Βιετνάμ, ο νονός της Soul κυκλοφόρησε ένα πατριωτικό κομμάτι με τίτλο “America Is My Home”. Λίγο αργότερα, ακτιβιστές τοποθέτησαν μια ψεύτικη βόμβα στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του Brown. Ένα από τα επόμενα singles του τραγουδιστή πήρε έναν αισθητά διαφορετικό τόνο, τόσο πολιτικά – “We’d rather die on our feet, than be livin’ on our knees”- όσο και μουσικά, αντικαθιστώντας την εύκολη λοξοδρόμηση του “America Is My Home” με έναν ταραγμένο funk πύραυλο. Το “Say It Loud” ήταν μεγαλύτερη επιτυχία από τον προκάτοχό του, φτάνοντας στο νούμερο ένα του R&B chart, εκτός από το να γίνει ύμνος της Black Power.
Metallica, ‘Enter Sandman’1991
Writer(s):James Hetfield, Kirk Hammett, Lars Ulrich Ν390
Οι Metallica αισθάνθηκαν ότι το εκτεταμένο LP τους του 1988, …And Justice for All, ήταν ένα επικό τέλος, και ήθελαν να προσπαθήσουν για κάτι πιο συνοπτικό. “Το να γράφεις ένα απλό τραγούδι είναι πολύ πιο γαμημένα δύσκολο από το να γράφεις ένα τρελά φορτωμένο, πλάγιο, 10λεπτο τραγούδι”, δήλωσε ο ντράμερ Lars Ulrich. Με τον παραγωγό των AC/DC και των Mötley Crüe, Bob Rock, να τους πιέζει να εξορθολογήσουν τον ήχο τους, έκαναν το 1991 το Metallica και το hit που άλλαξε την καριέρα τους, το “Enter Sandman”. Ο κιθαρίστας Kirk Hammett σκέφτηκε το riff του τραγουδιού ενώ τζαμάριζε μόνος του αργά ένα βράδυ, και ο Ulrich τον βοήθησε να το ενορχηστρώσει σε ένα ραδιοφωνικό μαμούθ.
Sex Pistols, ‘God Save the Queen’1977
Writer(s):Glen Matlock, Johnny Rotten, Paul Thomas Cook, Stephen Philip Jones N365
Αυτή η έκρηξη μηδενισμού, που απαγορεύτηκε από το BBC λόγω “κακογουστιάς”, κατακεραύνωνε τη μεγαλοπρέπεια του ασημένιου επετείου της Βασίλισσας Ελισάβετ Β’ και εμφανιζόταν σε ένα μανίκι που έδειχνε την Αυτού Μεγαλειότητα με μια παραμάνα στα χείλη της. “Όσον αφορά εμένα, δεν είναι άνθρωπος”, δήλωσε ο τραγουδιστής Johnny Rotten. “Είναι ένα κομμάτι χαρτόνι που το σέρνουν σε ένα τρόλεϊ”. Το μανιακό μειδίαμα στη φωνή του John Lydon και το glam-avalancher crunch της κιθάρας του Steve Jones το έκαναν αμέσως τον χαρακτηριστικό ύμνο του βρετανικού punk rock ως περήφανη κοινωνική ασθένεια.
Bob Marley and the Wailers, ‘Could You Be Loved’1980
Στις σημειώσεις του box set Songs of Freedom του 1992, το “Could You Be Loved” περιγράφεται ως “συνειδητά ηχογραφημένο με έναν ήχο που θα απευθυνόταν στους ραδιοφωνικούς παραγωγούς των μαύρων Αμερικανών”. Πράγματι, είναι το μοναδικό single του Marley που μπήκε στο Billboard Dance chart, εν μέρει χάρη σε ένα disco groove και ακαταμάχητο φτερουγίσμα των πλήκτρων. Έγραψε το “Could You Be Loved” σε ένα αεροπλάνο καθ’ οδόν για τις τελευταίες συναυλίες που θα έδινε πριν από το θάνατό του από καρκίνο το 1981, ένα άνοιγμα για τους Commodores. Η παρτιτούρα του τραγουδιού κοσμήθηκε αργότερα σε γραμματόσημο που εξέδωσε η κυβέρνηση της Τζαμάικα.
The Zombies, ‘Time of the Season’1968
Writer(s):Rod Argent Ν349
Αν το “Time of the Season” δεν έκανε τίποτα περισσότερο από το να εισάγει τον όρο “Who’s your daddy?” στο πολιτιστικό λεξικό, θα ήταν ένα επίτευγμα ορόσημο. Αλλά το single των Zombies του 1968 είναι επίσης ένα από τα καθοριστικά τραγούδια της ψυχεδελικής εποχής – το τελευταίο κομμάτι στο κλασικό Odessey and Oracle του 1968 του συγκροτήματος. Στο στούντιο, η αγάπη δεν κυλούσε τόσο ελεύθερα όσο στον δίσκο, συμπεριλαμβανομένου ενός άσχημου καυγά μεταξύ του frontman Colin Blunstone και του συνθέτη Rod Argent. “Κατέληξε με το να φωνάζουμε ο ένας στον άλλο”, δήλωσε ο Blunstone το 2015. “Και εκεί είμαι εγώ και τραγουδάω το “It’s the time of the season for loving …””
Elvis Presley, ‘Heartbreak Hotel’1958
Writer(s):Mae Boren Axton, Thomas Durden, Elvis Presley Ν347
Όταν η RCA Records υπέγραψε τον “Hillbilly Cat” Presley, η εταιρεία περίμενε περισσότερα τραγούδια όπως οι rockabilly επιτυχίες του από τη Sun Records. Αντ’ αυτού, για το πρώτο του σινγκλ στην RCA, ο Presley ηχογράφησε αυτό το ζοφερό, downtempo νούμερο, το οποίο συνέγραψε η Mae Boren Axton, η πρώην διαφημίστριά του, και το οποίο ήταν εμπνευσμένο από ένα δημοσίευμα της Miami Herald για ένα σημείωμα αυτοκτονίας που αποτελούνταν μόνο από τη φράση “I walk a lonely street”. Αλλά αυτό που ο ιδρυτής της Sun Records, Sam Phillips, αποκάλεσε “νοσηρό χάος”, έγινε η πρώτη νούμερο ένα επιτυχία του Presley και το πρώτο single με εκατομμύρια πωλήσεις.
Black Sabbath, ‘Iron Man’1971
Writer(s):Bill Ward, Geezer Butler, Ozzy Osbourne, Tony Iommi Ν344
“Ακούγεται σαν ένας μεγάλος σιδερένιος τύπος που περπατάει”, θυμάται ο μπασίστας Geezer Butler τον Ozzy Osbourne να λέει όταν άκουσε για πρώτη φορά τον Tony Iommi να παίζει το πιο εμβληματικό κιθαριστικό riff στην ιστορία του metal. Αυτή η περιγραφή ήταν το μόνο που χρειαζόταν ο Butler για να εμπνευστεί μια ιστορία κυριολεκτικού heavy metal: ένας άνθρωπος “μεταμορφωμένος σε ατσάλι, μέσα σε ένα μεγάλο μαγνητικό πεδίο” – προφανώς εντελώς άσχετος με τον ήδη υπάρχοντα χαρακτήρα της Marvel. Λίγα τραγούδια συμπυκνώνουν ένα ολόκληρο είδος με τον τρόπο που το κάνει αυτό, κυρίως χάρη στο βαδιστικό doom-blues μοτίβο του Iommi, το οποίο ο Osbourne δανείζεται ακριβώς για τη φωνητική του γραμμή.
The Monkees, ‘I’m a Believer’1966
Writer(s):Neil Diamond Ν341
Black Sabbath, ‘Paranoid’1970
Writer(s):Geezer Butler, Tony Iommi, Ozzy Osbourne, William Ward Ν338
The Temptations, ‘Papa Was a Rollin’ Stone’1972
Writer(s):Norman Whitfield, Barrett Strong Ν333
Ακόμα και όταν ο Marvin Gaye και ο Stevie Wonder διεκδίκησαν τη μουσική τους ανεξαρτησία, η γραμμή παραγωγής της Motown συνέχισε να κάνει θαύματα. Το “Papa Was a Rollin’ Stone”, ένα κινηματογραφικό επτάλεπτο έπος της αφροαμερικανικής μουσικής ιστορίας και του κοινωνικού ρεαλισμού, είχε ηχογραφηθεί προηγουμένως από τους Undisputed Truth πριν οι Temptations το μετατρέψουν σε επιτυχία. Αλλά οι Tempts δεν ήταν καθόλου μαριονέτες του Norman Whitfield. “Τον ζητήσαμε γιατί πιστεύαμε ότι είχε την ικανότητα να αναδείξει το ταλέντο όλων αντί για έναν [τραγουδιστή] κάθε φορά”, δήλωσε ο Melvin Franklin των Temptation.
The Marvelettes, ‘Please Mr. Postman’1961
Writer(s):Georgia Dobbins, William Garrett, Freddie Gorman, Brian Holland, Robert Bateman Ν331
Το “Please Mr. Postman” δεν ήταν απλώς η πρώτη ηχογράφηση της Motown που έγινε νούμερο ένα, ήταν και η πρώτη δουλειά του Brian Holland ως παραγωγού και η πρώτη φορά που οι Marvelettes – τότε οι αρμονικές του λυκείου, οι Casinyets – βρέθηκαν σε στούντιο ηχογράφησης. Ο Holland και ο συμπαραγωγός Robert Bateman βοήθησαν να συμπληρωθεί ένα σκίτσο που είχε γράψει το αποχωρήσαν μέλος του συγκροτήματος Georgia Dobbins, φέρνοντας τον Freddie Gorman, έναν πραγματικό ταχυδρόμο (ο οποίος φορούσε ακόμα στολή στο στούντιο) για αληθοφάνεια. Στη συνέχεια, ο Berry Gordy αποφάσισε να μετονομάσει το θαυμάσιο συγκρότημα σε Marvelettes.
Big Mama Thornton, ‘Hound Dog’1953
Writer(s):Jerry Leiber, Mike Stoller Ν318
Η blues τραγουδίστρια Willie Mae “Big Mama” Thornton είχε ήδη κάνει μερικούς δίσκους όταν υπέγραψε με τον R&B bandleader Johnny Otis το 1952. Στο Λος Άντζελες, έκοψαν το “Hound Dog”, ένα ωμό, αστείο μπλουζ των Jerry Lieber και Mike Stoller, δύο λευκών hipsters που έγραφαν τραγούδια R&B. Η κυκλοφορία του δίσκου αναβλήθηκε- ένα χρόνο αργότερα, ο Thornton το άκουσε στο ραδιόφωνο στο Dayton του Ohio. “Πήγαινα στο θέατρο και απλά άνοιξα το ραδιόφωνο στο αυτοκίνητο”, θυμάται. “Και ο άνθρωπος είπε: “Να ένας δίσκος που θα κυκλοφορήσει σε όλη τη χώρα!””. Φυσικά, θα γινόταν ακόμα πιο μεγάλος όταν ο Elvis Presley έκοψε τη δική του εκδοχή μερικά χρόνια αργότερα.
The Stooges, ‘I Wanna Be Your Dog’1969
Writer(s):Dave Alexander, Ron Asheton, Scott Asheton, Iggy Pop Ν314
Η ιδέα για τον ήχο των Stooges ήρθε στον Iggy Pop ενώ κάπνιζε ένα τσιγαριλίκι στις όχθες του ποταμού Σικάγο και σκεφτόταν τους ντόπιους μουσικούς που θαύμαζε. “Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να παίξεις τα δικά σου απλά μπλουζ”, συνειδητοποίησε. Δεν γίνεται πιο απλό από το “I Wanna Be Your Dog”, το οποίο μετέτρεψε τρεις δασύτριχες συγχορδίες σε ένα απειλητικό proto-punk μάντρα. “Δεν θέλω να μιλήσω για λογοτεχνία μαζί σου…. δεν θέλω να σε κρίνω ως άνθρωπο”, είπε αργότερα ο Pop στον Howard Stern όταν ρωτήθηκε για το νόημα του τραγουδιού. “Θέλω να σε σκυλιάσω, το ξέρεις;”
The Eagles, ‘Hotel California’1976
Writer(s):Don Felder, Glenn Frey, Don Henley Ν311
Το “Hotel California” φημολογούνταν ότι αφορούσε τον εθισμό στην ηρωίνη ή τη λατρεία του Σατανά, αλλά ο Don Henley είχε πιο πεζά πράγματα στο μυαλό του: “Ήμασταν όλοι παιδιά της μεσαίας τάξης από τις μεσοδυτικές πολιτείες”, είπε. “‘Hotel California’ ήταν η δική μας ερμηνεία της υψηλής ζωής στο Λος Άντζελες”. Δουλεύοντας στο Μαϊάμι, οι Eagles αρχικά δεν μπόρεσαν να αναπαραστήσουν την εισαγωγή με 12 χορδές του κιθαρίστα και συν-συγγραφέα Don Felder και την περίτεχνη συντροφιά με δύο κιθάρες. Πανικόβλητος, ο Felder τηλεφώνησε στην οικονόμο του στο Λος Άντζελες και την έστειλε να ψάξει σε ένα σωρό κασέτες στο στούντιο του σπιτιού του, ώστε να μπορέσει να αναπαράγει το demo του από το τηλέφωνο.
https://www.youtube.com/watch?v=vydym4wh9Qo
The Doors, ‘Light My Fire’1967
Writer(s):Robby Krieger, John Densmore, Jim Morrison, Ray Manzarek Ν310
Ήταν το πρώτο τραγούδι που έγραψε ποτέ ο Robby Krieger – με πρόσθετους στίχους από τον Jim Morrison και ενορχηστρώσεις από το υπόλοιπο συγκρότημα. “Είναι σαν να είχα φυλάξει όλες [αυτές τις ιδέες] στο μυαλό μου και να τις έβγαλα όλες μαζί”, δήλωσε ο Krieger. Το τραγούδι εκτόξευσε τους Doors σε μια νύχτα σε φήμη, κάτι που ο Krieger είπε ότι ήταν μέρος του σχεδίου του Morrison: “Ο Jim είχε αυτή την ιδέα ότι το συγκρότημα θα ήταν ένας διάττοντας αστέρας”, είπε ο Krieger. Το “Fire” είχε διάρκεια επτά λεπτών στο LP, αλλά στο single κόπηκε σε τρία λεπτά, με τα σόλο του Krieger και του πληκτρά Ray Manzarek να έχουν αφαιρεθεί.
Bill Withers, ‘Ain’t No Sunshine’1971
Writer(s):Bill Withers Ν309
Ο Withers δούλευε σε ένα εργοστάσιο ανταλλακτικών αεροσκαφών όταν έγραψε το “Ain’t No Sunshine”, ένα αναζωογονητικά μοναχικό κομμάτι εμπνευσμένο εν μέρει από την ταινία Days of Wine and Roses, για την πάλη ενός ζευγαριού με τον αλκοολισμό. Ηχογράφησε το τραγούδι με τους επαγγελματίες της Stax Records, αλλά ακόμα δεν μπορούσε να πιστέψει τη νέα κατάσταση στην οποία βρισκόταν. “Ο Bill ήρθε κατευθείαν από το εργοστάσιο και εμφανίστηκε με τα παλιά του brogans και το παλιό του αμάξι, με ένα σημειωματάριο γεμάτο τραγούδια”, θυμάται ο παραγωγός Booker T. Jones. “Όταν τους είδε όλους στο στούντιο, ζήτησε να μου μιλήσει ιδιαιτέρως και μου είπε: “Booker, ποιος θα τραγουδήσει αυτά τα τραγούδια;”. Είπα, ‘Εσύ θα τα τραγουδήσεις, Μπιλ'”.
Aretha Franklin, ‘Chain of Fools’1967
Writer(s):Don Covay Ν306
Το “Chain of Fools”, ένα από τα πέντε ανεξίτηλα Top 10 smashes που έβγαλε η Franklin το 1967, γράφτηκε από τον Don Covay, ο οποίος εμπνεύστηκε από τις αναμνήσεις του από το να βλέπει εργάτες του χωραφιού να δουλεύουν όταν μεγάλωνε στη Νότια Καρολίνα. Το έδειξε στον παραγωγό Jerry Wexler, ο οποίος σκέφτηκε ότι θα ήταν καλό για την Franklin. Όταν κάτι δεν αισθανόταν τελειωμένο στην ηχογράφηση, ο Wexler το έπαιξε στην τραγουδοποιό του Brill Building, Ellie Greenwich, η οποία σκέφτηκε ένα δεύτερο φωνητικό υπόβαθρο και το τραγούδησε η ίδια. Όπως θυμήθηκε αργότερα ο μηχανικός Tom Dowd, “ζωντάνεψε”.
Pink Floyd, ‘Wish You Were Here’1975
Writer(s):David Gilmour, Roger Waters N302